Elektryczny mechanizm otwierania napowietrznych bram garażowych został wynaleziony przez firmę C.G. Johnson w 1926 roku w Hartford City, w stanie Indiana. Elektryczne elektrozaczepy do bram garażowych stały się popularne dopiero po II wojnie światowej, kiedy to firma Era Meter w Chicago zaoferowała możliwość otwarcia bramy garażowej za pomocą klawiatury umieszczonej na słupku na końcu podjazdu lub przełącznika w garażu.

Silniki do bram rozwiernych

Podobnie jak w windzie, silnik elektryczny nie zapewnia większości mocy do poruszania ciężkimi drzwiami garażowymi. Zamiast tego ciężar drzwi jest w większości równoważony przez sprężyny przeciwwagowe przymocowane do drzwi. (Nawet bramy garażowe obsługiwane ręcznie posiadają przeciwwagi; w przeciwnym razie byłyby zbyt ciężkie, aby można je było otworzyć lub zamknąć).

W typowej konstrukcji sprężyny skrętne przenoszą moment obrotowy na wał, a wał ten przenosi siłę na bramę garażową za pośrednictwem stalowych linek kompensacyjnych. Elektryczny mechanizm otwierania zapewnia tylko niewielką siłę do sterowania tym, jak daleko drzwi się otwierają i zamykają. W większości przypadków mechanizm otwierania drzwi garażowych utrzymuje drzwi zamknięte zamiast zamka.

https://bramadogarazu.pl/bramy-garazowe/bramy-rozwierne/

Elektryczny mechanizm otwierania bram rozwiernych

Typowy elektryczny mechanizm otwierania drzwi garażowych składa się z jednostki zasilającej zawierającej silnik elektryczny. Zasilacz podłącza się do szyny. Wózek połączony z ramieniem mocowanym do górnej części bramy garażowej przesuwa się w przód i w tył po szynie, otwierając i zamykając bramę garażową.

Wózek jest ciągnięty po szynie przez łańcuch, taśmę lub śrubę, która obraca się podczas pracy silnika. Na wózku zamontowany jest mechanizm szybkiego zwalniania, który umożliwia odłączenie bramy garażowej od elektrozaczepu w celu obsługi ręcznej w przypadku zaniku zasilania lub w nagłych wypadkach. Wyłącznik krańcowy steruje odległością otwarcia i zamknięcia bramy garażowej po odebraniu przez silnik sygnału z pilota lub przycisku ściennego do sterowania bramą.

Cały zespół zawieszony jest nad bramą garażową. Zasilacz jest zawieszony na suficie i znajduje się z tyłu garażu. Koniec szyny na przeciwległym końcu agregatu mocuje się do wspornika nagłówka, który jest mocowany do ściany czołowej nad bramą garażową. Głowica jest zazwyczaj podparta dziurkowanym kątownikiem.